ضربه گیر زیر پل

پل‌های ارتباطی از مهمترین سازه‌هایی هستند که در هر کشوری وجود دارند. با توجه به این موضوع که پل‌ها در این محیط‌ها در تماس مستقیم با فاکتورهای محیطی از جمله آب و رطوبت قرار دارند، استفاده از وسایل مختلف برای تجهیز کردن آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. حرکتی که بر روی پل‌ها انجام می‌شود، آنها را مستعد آسیب می‌کند. استفاده از ضربه گیر زیر پل آسیب به پل را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود طول عمر آن افزایش پیدا کند.

کارکرد اصلی ضربه‌گیر چیست؟

زمانی که صحبت از ضربه گیر زیر پل می‌شود یکی از مهمترین مواردی که به ذهن خطور پیدا می‌کند فراهم آوردن شرایطی برای کنترل کنش‌های بارگیری است.

بالشتک زیر پل - نئوپرن

نیروهای وارده به پل معمولا در قسمت روبنا و زیرسازی آن توزیع می‌شوند و اگر وسیله‌ای این نیرو را مهار نکند، آسیب‌های زیادی به آن وارد می‌شود. ضربه گیر نیروها را مهار می‌کند و آنها به صورت یکنواخت به زیر ساختار پل انتقال داده می‌دهد.

این ضربه‌گیر از چه موادی ساخته می‌شود؟

بهتر است بدانید ضربه گیر زیر پل تحت فشار زیادی قرار دارد. در نتیجه، برای اینکه این محصول بتواند آسیب نیروها را به میزان زیادی کاهش دهد، باید از مواد با کیفیت ساخته شود. این ضربه گیر از جنس نئوپرن و یا لاستیک طبیعی با کیفیت بسیار عالی تولید می‌گردد. مواد اولیه باید تحت آزمایش‌های مختلف صورت گیرند و مقاومت آنها از تمامی جوانب بررسی شود. در غیر اینصورت، هرگز برای ساخت تایید نمی‌شوند. در ساخت ضربه گیر زیر پل از یاتاقان و یا لنت‌هایی استفاده می‌شود که مطابق با استانداردهایی مانند AASHTO، BS 5400، EN-1337، DIN 4141 و غیره تولید می‌گردند. همچنین، باید بدانید ضربه‌گیرهای استاندارد داری گواهینامه هستند و شما می‌توانید قبل از خرید تمامی مشخصات فنی آن را مطالعه کنید.

ضربه‌گیر چه عملکردهایی دارد؟

ضربه گیر زیر پل عملکردهای فروانی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربه‌گیر از حرکات جانبی به دلیل تغییرات دمایی، باد و انقباض جلوگیری می‌کند.
  • ضربه‌گیر حرکات فونداسیون، اقدامات لرزه‌ای، نیروهای پویا و ارتعاشات مجاز را مدیریت می‌نماید.
  • ضربه‌گیر بار را به پایه‌های زیرساختی انتقال می‌دهد.
  • ضربه‌گیر چرخشش تردد را در خود نگه می‌دارد.
  • ضربه‌گیر از بارهای عمودی پشتیبانی می‌کند.

طراحی ضربه گیر زیر پل چگونه است؟

طراحی ضربه گیر زیر پل یک کار بسیار دقیق و اصولی است و تا زمانی که افراد تخصص، تجربه و دانش کافی را در این زمینه نداشته باشند، هرگز نمی‌توانند به موفقیت برسند. این ضربه گیر باید بر اساس مشخصات طراحی AASHTO LRFD Bridge-2007 طراحی شود. بر اساس این قانون، در ساخت ضربه‌گیر از یک ماده ویسکو الاستیک استفاده می‌شود. این ماده قابلیت تغییر شکل و اعمال فشار را به صورت همگن بر سطح ضربه گیر دارد و شکل آن تغییر پیدا نمی‌کند.

استانداردهای مهم در طراحی ضربه‌گیر

برای اینکه این ضربه‌گیر بر اساس اصول استاندارد استفاده شود، باید استانداردهای AASHTO LRFD و AASHTO M251 در زمان طراحی ضربه گیرالاستومتریک اجرا گردد. همچنین، در این میان استانداردهای دیگری از جمله استانداردهای دیگر مانند BS 5400، EN 1337 مورد نیاز هستند که باید در زمان طراحی و ساخت اجرا شوند. در غیر این صورت، ضربه گیر زیر پل نمی‌تواند اثرات زیادی داشته باشد.

صفحات داخلی این ضربه‌گیر از چه چیزی هستند؟

متریال به کار برده شده در صفحات داخلی این ضربه‌گیر از جنس استنلس استیل ASTM A36 یا استیل با حداقل طول معادل در زمان استراحت است که ضخامت آن به 2 میلیمتر می‌رسد. همچنین، لنت‌های الاستوموری که با فولاد تقویت شده‌اند در ساختار آن به کار برده می‌شوند. بالشتک الاستومریک که ددر این ضربه‌گیر به کار برده می‌شود چندین لایه است و می‌تواند در هر جهتی حرکت چرخشی داشته باشد. در صورتی که بر پل‌ها بار زیادی وارد شود، این بالشتک‌ها این توانایی را دارند که ظرفیت پل را بالا ببرند و نیرو را به میزان زیاد در سطح پل پخش کنند.

بخش‌های دیگر ضربه‌گیر

بهتر است بدانید شما می‌توانید ضربه گیر زیر پل را با پارچه کتانی و پنبه‌ای تقویت کنید که در اصطلاح به عنوان (CDP) شناخته می‌شود. این امر باعث می‌شود ضربه‌گیر تقویت شود و در نتیجه ظرفیت تحمل فشار آن بالا می‌رود. همچنین، این ضربه‌گیر حرکات جنبشی را به خوبی کنترل می‌کند و آنها را کاهش می‌دهد. بهتر است بدانید ضربه گیر ساده الاستومری بلوک‌های جامد پلاستیکی بدون صفحات تقویت‌کننده فولادی دارد. این ضربه‌گیرها معمولا به عنوان ضربه گیر زیر پل استفاده نمی‌شوند. زیرا فشار زیادی را نمی‌توانند تحمل کنند و ویژگی ایستا دارند. اگر می‌خواهید برای خرید این ضربه‌گیر اقدام کنید، باید به یک مرکز معتبر بروید و قبل از خرید مشخصات فنی ضربه‌گیر را به دقت مطالعه نمایید.

برای خرید ضربه‌گیر به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد ضربه گیر زیر پل در اختیار شما قرار دهیم. این ضربه‌گیر نیروهای وارده به پل را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد ساختار پل آسیب ببیند. اگر به دنبال مرکز معتبری برای خرید آن و محصولات مشابه دیگر هستید، می‌توانید به شرکت صدرا پل مراجعه نمایید.

 
 
صدرا پل