بالشتک هسته سربی

بالشتک هسته سربی دارای یک هسته سربی است که دورن جداساز لاستیکی قرار گرفته است. وجود این هسته سربی مزیت‌های فراوانی را به این بالشتک بخشیده است و میرایی جداساز آن را به میزان 40 درصد افزایش داده است. در نتیجه، جذب نیرو و انرژی با قدرت بسیار بیشتری انجام می‌شود و همین امر میزان کارآیی این بالشتک را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در رابطه با بالشتک هسته سربی در اختیار شما قرار دهیم.

چرا از سرب درون این بالشتک استفاده می‌شود؟

زمانیکه صحبت در مورد بالشتک هسته سربی می‌شود ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا از سرب درون این بالشتک استفاده می‌شود. بهتر است بدانید سرب به دلیل ساختاری که دارد از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند و نیاز به نیروی بسیار زیادی برای به ارتعاش درآوردن سازه دارد.

همین امر باعث می‌شود سازه‌ها در برابر بادهای شدید و یا ارتعاشات خفیفی مانند زلزله‌های ضعیف و یا ارتعاشات ناشی از عبور وسایل نقلیه مقاوم شوند و دیگر نلرزند.

ساختمان سرب چگونه است؟

دلیل انتخاب بالشتک هسته سربی این است که فلز سرب ساختمانی کریستالی دارد. ساختار کریستالی باعث می‌شود تغییر مکان و یا تغییر شکل به سرعت انجام شود، اما در زمان بسیار کوتاهی سرب به حالت اولیه خود باز می‌گردد و این امر باعث به وجود آمدن پدیده خستگی در ساختار سرب نمی‌شود. میزان جذب انرژی و میرایی در انواع بالشتک هسته سربی بسیار بالاست و همین امر باعث شده است ویژگی‌های آنها در مقایسه با جداسازهایی که بدون هسته سربی هستند به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کند. در واقع، جداسازهای هسته سربی مجهز به مکانیزم نیروی بازگرداننده پس از زلزله هستند و شتاب را در سراسر سازه به صورت یکنواخت پخش می‌کنند.

آشنایی با ویژگی‌های انواع بالشتک هسته سربی

بهتر است بدانید بالشتک هسته سربی دارای ویژگی‌هایی موادی است که در ساختار آن به کار رفته‌اند و همین امر باعث شده است ظرفیت بالایی در برابر تحمیل نیروهای وارده به صورت عمودی ( نیروهایی که در محور Y به سازه وارد می‌شوند) داشته باشد. در واقع، این بالشتک بسیار نرم عمل می‌کند و نیروهیا وارده را به خوبی هدایت می‌نماید.

همچنین، باید بدانید این بالشتک دارای سختی کمی در جهت افقی است ( نیرویی که در محور X به سازه وارد می‌شود) و همین امر انعطاف‌پذیری آن را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است و باعث شده است این بالشتک به یک بالشتک ویژه در امور ساخت سازه‌ها تبدیل شود. اگر بالشتک هسته سربی بر اساس اصول استاندارد ساخته شده باشد، می‌تواند تا 45 درجه تغییر مکان بین دو سطح بالا و پایین داشته باشد. همین امر خطر استهلاک سازه را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد و اجازه نمی‌دهد نیروهای وارده به بستر اصلی سازه آسیب وارد کنند.

نکته بسیار مهم!

با توجه به این موضوع که نیروهای وارده در طراحی سازه‌های مجهز به جداسازهای الاستومری به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند، سطح مقطع آنها نیز پایین می‌آید.

این مسئله می‌تواند هزینه‌ها را به میزان زیادی پایین بیاورد و این مسئله در ساختمان‌سازی بسیار مهم است. از طرف دیگر، در طراحی اینگونه سازه‌ها می‌توان از دهانه‌هایی با طول بیشتر استفاده کرد.

بالشتک هسته سربی

مزیت‌های استفاده از بالشتک‌های سربی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که استفاده از این بالشتک‌ها چه مزیت‌هایی دارد. مزیت‌های استفاده از انواع بالشتک هسته سربی به شرح زیر هستند:

  • حرکت آهسته و پریود نوسان بلند: سازه‌ای که مجهز به سیستم لاستیکی با هسته سربی است نوسان بلند و حرکت آهسته‌ای را تجربه می‌کند. این مسئله باعث می‌شود نیروهای وارده بسیار آرام و نرم به زمین انتقال پیدا کنند و در نتیجه هیچ‌گونه آسیب جدی به سازه وارد نمی‌شود.
  • حفظ سازه: زمانی که این بالشتک در سازه به کار برده می‌شود تجهیزات حساس آن مانند دکل‌ها و یا کابل برق‌ها و گازها هرگز ضعیف نمی‌شوند و فرو نمی‌ریزند. این مسئله می‌تواند ساختمان را در برابر نیروهای مضر حفظ کند.
  • استفاده مجدد پس از زلزله: پس از آنکه زلزله رخ داد، افرادی که درون ساختمان و یا سازه هستند و یا به نوعی از سازه مورد نظر استفاده می‌کنند، پس از زلزله امکان استفاده مجدد از سازه برای آنها وجود دارد. همچنین، با توجه به این موضوع که بالشتک هسته سربی به خوبی نیرو را مهار می‌کند، در صورت ورود خسارت به سازه، این خسارت بسیار محدود خواهد بود و به راحتی می‌توان آن را ساخت.

بالشتک سربی چه برتری به بالشتک لاستیکی دارد؟

امروزه، استفاده از جداساز لاستیکی و سربی بیش از جداسازهای لاستیکی مورد توجه قرار گرفته است. دلیل اصلی این امر ویژگی‌هایی است که در دل این بالشتک وجود دارد. جداساز لاستیکی سربی باعث افزایش میرایی انرژی می‌شود و نیروی بسیار زیادی باید به آن وارد شود تا بتواند سازه را تخریب کند. با توجه به تمامی این موارد، مقاومت سازه در برابر عوامل محیطی از جمله باد و زلزله افزایش پیدا می‌کند و همین امر طول عمر سازه را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد بالشتک هسته سربی در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به این موضوع که در این بالشتک از فلز سرب استفاده می‌شود و سرب ساختار کریستالی دارد، این فلز تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی‌گیرد و نیروهای وارده به آن به خوبی کنترل می‌شوند. در نتیجه، سازه در برابر باد و زلزله‌های خفیف مقاومت بسیار بالایی دارد. این بالشتک‌ها باید با توجه به اصول و قوانین خاصی ساخته شوند. با توجه به تمامی این موارد، اگر شما می‌خواهید برای خرید این بالشتک‌ها اقدام کنید، بهتر است با کارشناسان ما در تماس باشید.

 
 
صدرا پل