درز انبساط

مقدمه

انبساط و انقباض در تمام پل‌ها وجود دارد. عوامل طبیعی مانند دما و باد در این عمل به طور مستقیم دخیل هستند.

اگر چاره‌ای برای کنترل نوسانات انبساطی و انقباضی در نظر گرفته نشود، باعث کاهش بسیار سریع طول عمر پل خواهد شد.

همچنین هزینه نگهداری پل را بالا برده و نگهداری آن سخت و پر هزینه می‌شوند.

حرکت هوشمندانه‌ای که سال‌هاست ابداع شده و استفاده می‌شود، درز انبساط است.

درزهای انبساط اجزای غیرسازه پل هستند. این اجزاء رفت و آمد را روی پل آسان می‌کنند.

از آنجایی که حرکت و رفت و آمد وسایل نقلیه و خودروها بر روی درز انبساط انجام می‌شود، جنس آنها باید طوری باشد که در مقابل اصطکاک ناشی از عبور و مرور مقاوم بوده و حداکثر عمر را داشته باشد.

شاید مهمترین وظیفه‌ای که برای درز انبساط تعریف می‌شود از این قرار باشد: تحمل حرکت انتقالی و چرخشی دال‌ها نسبت به یکدیگر.

درزهای انبساط در درزانقطاع پارکینگ‌ها و ساختمان‌ها، پل‌های فلزی، پل‌های بتنی و هر سازه‌ای در معرض حرکات انبساطی و انقباضی باشد، به کار می‌روند.

درز انبساط

انواع درز انبساط

درز انبساط ها در جنس‌ها و انواع مختلفی تهیه می‌شوند:

  1. درز انبساط الاستومری پروفیلی
  2. درز انبساط مدولار
  3. درز انبساط شانه‌ای یا انگشتی
  4. درز انبساط نواری
  5. درز انبساط الاستومری
  6. درز انبساط الاستومری مدل T
  7. درز انبساط تک فاصله‌ای

استانداردها و تست‌های درزانبساط

تست‌ها و آزمایش‌هایی که معمولا بر روی درز انبساط انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • تست‌های دینامیکی
  • تست‌های سختی
  • تست‌های استحکام کششی
  • تست‌های ازدیاد طول
  • تست‌های مقاومت در برابر پارگی
  • تست‌های پیر شدگی
  • تست‌های مقاومت در برابر ازن
  • تست‌های چسبندگی لاستیک به فلز

نتایج این تست‌ها در قالب استاندارهای AASHTO M297 و CNR10018 سنجیده می‌شوند.

بست‌ها و لاستیک‌های درز انبساط عامل تعیین کننده‌ای برای میزان کارآیی آن است. بست‌ها و لاستیک‌ها باعث پیوستگی پل می‌شوند.

 
 
صدرا پل

gumba